Sunday, April 17, 2011

Masyarakat

Ni pengalaman aku, kat tmpt aku belajar:-

Tgh aku beratur beli makanan, ada la sorg melayu kita nih..dok pilih2 kuih kat atas meja tuh. Aku mcm biasa, beli nasi laaa kan...breakfast aku mane layan kuih-muih nih...tak kenyang kot...

Dlm aku dok beratur n terdengar perut aku main lagu coldplay, mamat yg pilih kuih bagai td trus cut queue dpn aku....what the f***!!! Aiiiiiieee....aku btol lah... Aku rilek jer... cover muke marah aku. Aku mana suke marah2, nnt xensem la muka aku. Aku perhatikan kan la dia dri belakang. Nak sound kang, takut aku xsempat mkn nasi aku, penumbuk plak aku mkn....

Haishhhh...ni laaa dia org kita. Xbleh nak beratur dan bersabar sikit. Mcm laaa org lain xkebulur kan..nyampah siot dgn org mcm nih. Ape iktibar yg kita dpt? Masyarakat kita nih ske jalan pintas, xske bersusah n nak mudah jer...masyarakat kita xpenah pikir org lain...hanya dia jer nak senang asalkan dia dpt ape yg dia nak. Itulah masyarakat kita.

Sambung balik cite, lps mamat tu byr makanan dia, turn aku plak bayar. Dah dapat baki 20sen aku, aku pi la duduk kat meje open air...jam baru menunjuk kan pkul 8.30pg. Baru nak siap nasi goreng, aku nmpk staff2 yg bekerja kat tmpt aku belajar tu nak breakfast jgk. Bkn ke masuk keje pkol 8.30? Dan lagi satu, knp diorg xbreakfast dlu td?

Aku pon mls nak lyn sgt ape yg diorg sembang kan...aku lyan nasi goreng aku yg menggunung. Layaaannn...
Tgh2 dok layan, aku tgk jam dah pkol 9.10 minit, dan staff yg breakfast td masih lg makan n bersembang "menyelesaikan masalah dunia"... Aku ada kelas pkol 10.30...jd aku tggu laa bila diorg nak blah kan.. pkol 9.30pg diorg masih lg kat meja mkn!! Last2 aku blah terus, dan xtau smpai pkul brapa laa diorg lepak kat cafe..

Ape iktibar kt dpt? Ni le org kata, kalo dah gomen tu mmg gomen le jgk!! Produktiviti kurang. Mulut bau longkang sembang masalah dunia. Aku mls nak sound. Kang kene cop kuang aja n xhormat org tua.. Bila aku pikir balik, ni laaa masyarakt dlm sektor awam. Korg sendiri bleh fikirkan...

Last but not least, masyarakat tetap masyarakat.... *kapish*

p/s:- Aku smbang kencang...myb suatu hari nnt aku pon akan jd mcm tu jgk...adooooyyyy laaaa

No comments:

Post a Comment